נושא הפרוייקט
מספר פרוייקט
מחלקה
שמות סטודנטים
אימייל
שמות מנחים
פרויקט גשרי מוצא-כביש 16
Motza bridges -Route 16
תקציר בעיברית
פרויקט גשרי מוצא הוא חלק מפרויקט כביש .16כביש 16זהו הכביש החדש לירושלים, מחבר בין 3מחלפים: מוצא, רבידה ובייט. הכביש מתפרש ממזרח למערב. גשרי מוצא נמצאים מעל נחל שורק בסמוך ליישובים מוצא, רמת מוצא ובית זית. אורך כל גשר הוא 374מ' , גשר 101הינו ברוחב 12.6וגשר 102הינו ברוחב משתנה. כל אחד מהגשרים מכיל 2נתיבים שמתחברים למנהרה מתחת לשכונת הר נוף. לפרויקט זה נבחנו מספר חלופות אפשריות של ביצוע בהן: "אף פלדה" , "זיז מאוזן" קורות טרומיות ועוד. שיטת הביצוע הוחלטה לאחר התחשבות במספר רב של מרכיבים שכללו: עלות, זמן ביצוע, מיקום הפרויקט, בטיחות, הפרעה לגורמים סביבתיים ועוד. השיטה שנבחרה הינה "זיז מאוזן" יצוק בשטח. בשיטה זו בונים ניצבים ולאחר מכן בעזרת טפסה מיוחדת יוצקים לשני ציידי הנציב ובכך שומרים על שני זיזים מאוזנים ובעצם מבטלים את "המומנט". בנייה בצורה זו מאפשרת בנייה ללא מגדלים של פיגומים. לבסוף מחברים בין כלל הזיזים למסיעה אחת. שיטה זו מאפשרת בנייה של גשרים ארוכים מבלי להפריע כמעט לסביבה. לאחר כל עבודות השלד מוסיפים את האספלט ומתחילים את כל עבודות הגמר השונות. לאחר מכן נבנה כתב כמויות בהתאם לכלל הסעיפים הרלוונטיים. בוצעו חישובים שמציגים את כל המרכיבים הדרושים לביצוע. בנוסף הוכן לו"ז שכולל בתוכו חישובי זמנים של כלל הפעילויות כגון: תעסוקת מנופים, תעסוקת פועלים וכו'. הלו"ז מפורט בשני מישורים. הראשון כפעילות ערסל- לו"ז שלדי והשני לו"ז מפורט שמראה את הפרטים הקטנים של כל שלב בפרויקט. בסוף בניית לוח הזמנים המפורט נבנה גם תרשים הוצאות בנייה שוטפות עבור כל שלב בפרויקט. בחלק האחרון של הפרויקט נבנה תכנית לניטור ובקרת ביצוע הפרויקט. יבדקו כלל הרכיבים לפי התקנים הרלוונטיים ולבסוף גם ניתן אירוע איכותי חריג שעליו יש להתגבר באמצעות מספר דרכים אשר יפורטו בפרויקט. ניתנו מספר דרכים אשר אמורים לצמצם את הפגיעה ככל שאפשר הן מבחינת לו"ז והן מבחינה כספית. לבסוף הושגו לקחים בכדי למנוע שטעות מסוג זה תחזור
תקציר באנגלית
Motza bridges project is a big and important part in Route 16th, the new road to Jerusalem. This route connecting 3 interchanges from east to west: Motza, Revida and beit. This routh includes 4 tunnels. Motza bridges are located over Sorek stream near motza, Ramat Motza and Beit zeit settlements. The length of each bridge is 374 meters, bridge 101 is 12.6 meters wide and bridge 102 wide in changing. Each of the bridges contains two lanes that connect from 1th Routh to the tunnels that located under Har Nof neighborhood. In this project several possible alternatives of execution were examined: "nose steel", "cantilever method balanced", "prefabricated beams" and more. The execution method was decided after considering a large number of components that included: cost' execution time, safety, interference with environmental factors etc. The chosen method was "cantilever method balanced" cast in place. In this method you do not install scaffolding systems under the bridge and completes the superstructure of the bridge by sequentially joining the segments to form a span by post- tensioning and balancing them left and right from pier using special erection equipment. This method is spicily good in long planed bridges without disturb the environment. After the structural works are finished, asphalt is added and all the finish works are began. Than the bill of quantity will be built in accordance with all the relevant sections. Calculations have been made that show all the necessary components for execution. In addition, a schedule was prepared that includes timecalculations for all activities such as: employment of cranes, employment of labors etc. The schedule is detailed on two levels. The first as a hammock activity - a basic schedule and the second a detailed schedule that shows the small details of each phase of the project. At the end of the construction of the detailed schedule, a chart of current construction expenses for each phase of the project was also built. In the last part of the project, a plan was built to monitor and control the execution of the project. All the components will be tested according to the relevant standards and at the end an exceptional quality event will be given which must be overcome through several ways which will be detailed in the project. Several ways were given which are supposed to reduce the damage as much as possible both in terms of the schedule and financially. Finally, lessons were learned to prevent this type of mistake from happening again.