נושא הפרוייקט
מספר פרוייקט
מחלקה
שמות סטודנטים
אימייל
שמות מנחים
תכנון זוג מבנים בני 21 קומות מעל 2 קומות מרתף בבת ים.
Planning 2 buildings of 21 stories over 2 basements levels in Bat-Yam
תקציר בעיברית
הפרויקט צפוי להיבנות בבת ים בגוש 506 חלקה ,47 כחלק מכך יבנו זוג בניינים בני 21 קומות הבנויות מעל 2 קומות מרתף. בפרוייקט 5 גרעיני הקשחה. בשל מיקומו הגיאוגרפי ותכנונו האדריכלי, קיימת מורכבות הנדסית הנובעת ממספר גורמי: קרבה לקו החוף , מי תהום , קרקע, וגובה המבנה. בפרוייקט מוצעות 3 חלופות לקומות הטיפוסיות ולחניון, בתוך כך חלופה של תקרה על גבי קורות, תקרה על גבי עמודים ותקרה מקשית בעלת מפתחים גדולים. בעוד ששימוש בשתי החלופות הראשונות מקטין את עובי התקרה הנדרש וחוסך בעלות החומרים, החלופה השלישית מאפשרת עבודה מהירה ושימוש בתקרה עבה יותר המספקת בידוד אקוסטי טוב יותר. לבסוף, במבנה זה נעשה שימוש בתקרות מקשיות. בחניון נבחנו שלוש חלופות: תקרה על גבי קורות, תקרה על גבי קירות וקורות, תקרת לוח"דים. בעוד ששתי השיטות הראשונות (תקרה על גבי קורות ותקרה על גבי קורות וקירות) קלות יותר לביצוע וחוסכות בתשומות עבודה, אינן מאפשרות גמישות בסידור החניות לאורך המפתחים היחסית קטנים שניתן לייצר. תקרת לוח"דים הינה שיטה זולה (מבחינת חומר) משאר שתי השיטות אך החסרון בה הוא עירוב קבלן נוסף אשר עלול להקשות על הביצוע. לאור הגמישות במפתחים ומספר החניות הרב ביותר נבחרה שיטה זו. בחלק ב' של הפרוייקט בוצע חישוב מפורט של סידור הברזל בקומות המבנה תוך התחשבות במומנטים המתקבלים עקב העומסים עפ"י המפורט בתקן, חפייה ועיגון נאותים. העקרון שהנחה אותי בשלב זה הוא מענה על כלל דרישות התקן תוך מתן תשומת לב לחיסכון בעלות החומרים וקיצור זמן הביצוע ככל הניתן. בנוסף, בחלק זה בוצע חישוב של ביסוס המבנה אשר נבחר להיות ביסוס על גבי קלונסאות – זאת לפי המלצת יועץ הקרקע ותוך התחשבות במי התהום המצויים בסביבה.
תקציר באנגלית
The project is expected to be constructed in Bat Yam, in Block 506, Parcel 47. As part of it, two buildings with 21 floors will be built, above a 2-story basement. The project includes 5 core shear walls. Due to its geographical location and architectural design, there are engineering complexities resulting from several factors: proximity to the coastline, groundwater, soil conditions, and building height. The project proposes three alternatives for the typical floors and the parking lot, including a ceiling on beams, a ceiling on columns, and a thick concrete ceiling with large spans. While the first two alternatives reduce the required ceiling thickness and save material costs, the third alternative allows for faster construction and the use of a thicker ceiling that provides better acoustic insulation. Ultimately, this building utilizes concrete ceilings. Three alternatives were examined for the parking lot: a ceiling on beams, a ceiling on walls and beams, and precast slabs ceiling. While the first two methods (ceiling on beams and ceiling on walls and beams) are easier to implement and save on labor costs, they do not allow for flexibility in arranging parking spaces along the relatively small spans that can be generated. The precast slabs ceiling is a cheaper option (in terms of material) compared to the other two methods, but the drawback is the need for additional contractor coordination, which may complicate the execution. Considering the flexibility in spans and the high number of parking spaces, this method was chosen. In the second part of the project, a detailed calculation of the reinforcement layout was performed for the building's floors, considering the moments generated by the loads according to the specified standards, with appropriate detailing and anchoring. The principle guiding this stage was to meet all code requirements while paying attention to material cost savings and minimizing construction time as much as possible. Additionally, in this part, the foundation of the structure was calculated, and it was decided to use pile foundations based on the recommendations of the geotechnical consultant, taking into account the existing groundwater in the vicinity.