נושא הפרוייקט
מספר פרוייקט
מחלקה
שמות סטודנטים
אימייל
שמות מנחים
תכן גשר דרך בשכונת חבצלת מעל שמורת אביחיל
Planning Vehicle Bridge in Havatzelet Neighborhood Over Avihail Reserve
תקציר בעיברית
הפרויקט עוסק בתכנון גשר בכביש אשר יחבר בין מחלף חבצלת שחולף מעל כביש 2 לבין השכונה שעתידה להבנות ממערב לו. הגשר המתוכנן עתיד להבנות בתחום שמורת טבע אביחיל ואורכו כ- 140 מטר. מטרת פרויקט הגמר מטרת הפרויקט הינה יישום עקרונות תכן מבנים לתכן קונסטרוקטיבי של פרויקט הנדסי, בהתאם לתקנים הישראליים והזרים הרלוונטיים תוך הקניית ידע מעשי. התהליך כולל איסוף נתונים, דרישות, סקירת האילוצים, בחינת החלופות ההנדסיות השונות ותכנון מפורט של החלופה הנבחרת. מורכבות הפרויקט הגשר המתוכנן עתיד להבנות בתחום שמורת אביחיל המוגדרת כשמורת טבע, באתר קיימים ערכי טבע בעלי חשיבות לשימור עצים, משטחי פריחה ועוד.. יש להקפיד על פגיעה מועטה ככל הניתן בשמורת הטבע בזמן ביצוע בניית הגשר ולאחריה תוך תיאום מול רט"ג. על כן, במהלך תכנון הגשר ובחירת החלופה ינקטו מירב המאמצים למזעור הפגיעה בשמורת הטבע. תכנון מוקדם (חלק א') • איסוף מידע, נתונים ואילוצים מגורמי תכנון שונים כמו סביבת האתר, נתונים גיאוגרפים וגיאולוגים, דו"ח הקרקע ודרישות כלליות . • עיבוד הנתונים (הגיאומטריה, טכנולוגיית הקמה מתאימה ואילוצים נוספים), הגדרת האתגרים הקיימים בפרוייקט להם ניתן לתת פתרון מיטבי וקביעת קריטריונים לתכנון. • בחינת חלופות גישור שונות אשר יתבססו על היבטים הנדסיים כגון סכימה סטטית, אורך מפתח קובע, שיטות ביצוע, חומרים, עלויות, תחזוקה וכו' ובחירת 3 חלופות עיקריות. • בחירת החלופה המתאימה ביותר בהתאם לשיקולים כלכליים, ביצועיים, הנדסיים, סביבתיים ופונקציונליים. תכנון סופי (חלק ב') • ריכוז וחישוב כלל העומסים הפועלים על המבנה בהתאם לתקנים הרלוונטיים, ביצוע אנליזה, קביעת סכמות סטטיות, ממדי האלמנטים וביצוע אנליזה לרעידת אדמה ועומסי רוח. תכנון מפורט (חלק ב') • בניית מודל בתוכנת אלמנטים סופיים, Sofistik, המיועדת לתכנון מבנים וגשרים. • חישובים סטטיים ודינאמיים לרבות חישובי עמידות המבנה לכוחות אופקיים הנובעים מעומסי רעידות אדמה, רוח ומיקומו הגיאוגרפי של הגשר. • תכן מפורט לכלל אלמנטי המבנה קביעת הדריכה והזיון הנדרש בהתאם לחישובים. • הפקת תוכניות הכוללות תוכניות גיאומטריה, זיון ודריכה. חלופה נבחרת החלופה הנבחרת הינה גשר טבלה יצוקה באתר דרוך דריכת אחר באורך 150 מטר בעלי 5 מפתחים. שלושה מפתחי ביניים באורך 33.33 מטר ושני מפתחי קצה באורך 25 מטר.
תקציר באנגלית
The project deals with the design of a vehicle bridge that will connect the Havatzelet interchange that passes over Highway 2 in the neighborhood that will be built to the west of it. The planned bridge will be built over Avihail nature reserve and is about 140 meters long. Project Objectives The project objectives to apply building design principles in the constructive planning of an engineering project, in accordance with the relevant Israeli and international standards while imparting practical knowledge. The process includes data and requirements collection, reviewing the constraints, examining the various engineering alternatives and detailed design of the chosen alternative. The engineering complexity of the project The planned bridge will be built over Avihail Reserve, which is defined as a nature reserve, the site has natural values that are important for the preservation of trees, flowering areas, etc... Care must be taken to avoid damaging the nature reserve as much as possible during the construction of the bridge and coordination with the Nature and Parks Authority. Therefore, while planning the bridge and choosing the alternative, every effort will be made to minimize damage to the nature reserve. Preliminary design (Stage A) • Collecting information, data and constraints from various planning factors such as the site environment, geographical and geological data, the soil research and general requirements. • Processing the data (the geometry, suitable construction technology and other constraints), defining the challenges that exist in the project for which an optimal solution can be given and determining design criteria. • Examining various bridging alternatives which will be based on engineering aspects such as static scheme, span length, execution methods, materials, costs, maintenance, etc. and choosing 3 main alternatives. • Choosing the most suitable alternative according to economic, performance, engineering, environmental and functional considerations. Final design (Stage B) • Concentration and calculation of all the loads acting on the structure in accordance with the relevant standards, performing an analysis, determining the amount of static, the dimensions of the elements and performing an analysis for earthquake and wind loads. Detailed design (Stage B) • Building a model in finite element software, Sofistik, intended for the design of buildings and bridges. • Static and dynamic calculations including calculations of the structure's resistance to lateral forces obtained from earthquake loads, wind and the geographic location of the bridge. • Detailed design of various structure components, determining the post tension and required reinforcement according to the calculations. • Production plans for construction includes geometry, reinforcement and post tension. Chosen Alternative • The chosen alternative is post tensioned concrete bridge that includes five spans. Three middle spans of the bridge are about 33.33 meters and the edge spans are about 25 meters.