נושא הפרוייקט
מספר פרוייקט
מחלקה
שמות סטודנטים
אימייל
שמות מנחים
בניין מגורים בן 16 קומות ו-2 קומות חניון ברמלה
g of 16 stories and 2 underground parking stories in Ramla.
תקציר בעיברית
שם הפרויקט: אדרת הפארק. מיקום הפרויקט: רמלה. הפרויקט מורכב מחלק תת קרקעי וחלק עילי: 2 קומות חניון (מבנה תת קרקעי), 15 קומות טיפוסיות וקומת פנטהאוז אחת (מבנה עילי). המבנה בעל גרעין הקשחה המורכב מ-3 פירי מעליות צמודים, 5 ממ"דים ופיר מדרגות אחד. קירות הגרעין יהיו יצוקים מבטון מזוין והם ישמשו כקירות ההקשחה של המבנה. גובה המבנה הוא כ-60 מטרים, עומקו כ-27 מטרים והוא יבוסס ע"י כלונסאות. במהלך הפרויקט בחנתי 3 חלופות לתכנון המבנה – ערוגות, מקשית עם עמוד, מקשית ללא עמודים והחלופה שנבחרה היא מקשית ללא עמודים וזאת מפני שהיא הובילה במספר קטגוריות כגון חוסר בעית חדירה, מורכבות ביצוע, משך ביצוע, התאמה לדרישות אדריכל, פונקציונליות ועוד. כמו כן, נבחנו חלופות 3 שונות לתכנון החניון בן 2 קומות – מקשית ללא קורות, מקשית עם קורות בכיוון אחד, מקשית עם קורות בשני כיוונים והחלופה שנבחרה היא תקרה מקשית עם קורות בכיוון אחד מפני שהיא היתה קלה ובעלת גובה נמוך יותר, ללא בעיית חדירה, פשוטה לביצוע, גמישה בהעברת מערכות ועוד. בחלק ב' של הפרויקט נבחנו אנליזה סטטית שקילה ואנליזה מודלית בעזרת תכנת אלמנטים סופיים STRAP. כמו כן, מדו"ח הקרקע עלה כי קיימות שכבות קרקע שונות בשטח הפרויקט למשל: מילוי וחרסית בשכבה העליונה, חרסית בינונית עד רזה לאחר מכן, מתחת לשכבה זו נמצאה שכבת חול חרסיתי ולבסוף חול עם דקים עד חול נקי. על כן הוחלט על ביסוס בעזרת כלונסאות בעומק 16 מטר שמסוגלים לקבל עומס מקסימלי של עד 90 טון ועומס אופקי של עד 15 טון. כמו כן, יצרתי תכנית כלונסאות. בוצע חישוב לבדיקת עומסי רוח, וחישוב כמויות זיון נדרשות באלמנטים השונים במבנה כגון: קירות, תקרות, עמודים וקורות.
תקציר באנגלית
Project name: Aderet HaPark. Location: Ramla. The project consists of an underground part and an upper part: 2 car park floors (underground structure), 15 typical floors and one penthouse floor (upper structure). The building has a stiffening core consisting of 3 adjacent elevator shafts, 5 protected spaces and 1 stair shaft. The walls of the core will be cast from reinforced concrete and they will serve as the stiffening walls of the building. The height of the building is about 60 meters, it's depth is about 27 meters and it will be based on piles. During the project I examined 3 alternatives for the design of the structure - ribbed, slab with a column, slab without columns and the chosen alternative is the slab without columns. This is because it led in several categories such as no punching problem, complexity of execution, duration of execution, adaptation to architect's requirements, functionality and more. Also, 3 different alternatives were considered for the design of the 2-story parking lot - slab without beams, slab with beams in one direction, and slab with beams in two directions. The chosen alternative is a slab with beams in one direction because it was light and had a lower height, without a punching problems, Simple to perform, flexible in the transfer of the systems and more. In the second part of the project, a weighing static analysis and a modal analysis were examined with the help of STRAP finite element program. Also, from the soil report, it emerged that there are different soil layers in the project area, for example: fill and clay in the upper layer, medium to thin clay after that, below this layer was found a layer of clayey sand and finally sand with fines to clean sand. Therefore, it was decided to base with the help of Piles 16 meters deep that are able to receive a maximum load of up to 90 tons and a horizontal load of up to 15 tons. In addition, I created a piling plan. A calculation was made to check wind loads, and calculation of required amounts of reinforcement in the various elements of the building such as: walls, ceilings, columns and beams.