נושא הפרוייקט
מספר פרוייקט
מחלקה
שמות סטודנטים
אימייל
שמות מנחים
תכן גשר לתנועת כלי רכב כחלק ממחלף קריית גת -דרום
Designing a bridge for vehicle traffic as part of the Kiryat Gat-South interchange
תקציר בעיברית
הפרויקט הינו תכנון גשר תנועת כלי רכב המשתייך למחלף קריית גת דרום אשר עתיד להיבנות מעל כביש מס' 40 כחלק מפרויקט של נתיבי ישראל. כביש 40 הינו הכביש השני באורכו בישראל המתחיל במפגש עם כביש 90 בצומת קטורה ומסתיים בצומת כפר סבא מזרח ומחבר בין יישובים שונים לאורכה של הארץ. במסגרת פרויקט זה מתוכנן מחלף חדש בחלקה הדרומי של העיר קריית גת במפגש בין כביש 40 המהווה ציר תנועה מרכזי ובין כביש 3444. מטרת המחלף היא שיפור הנגישות והפחתת עומסי התנועה בכניסה הדרומית לעיר ולאזור התעשיה המתפתח בעיקר בשעות עומסי השיא. אורכו הכולל של הגשר בהתאם לחלופת המשרד המתכנן הינו כ-146 מטרים המחולק ל4 מפתחים בעלי אורך שונה. שני מפתחי קצות הגשר הינם באורך 33 מטרים ואילו שני מפתחי הגשר הפנימיים הינם באורך של 40 מטרים. רוחבו הכולל של הגשר הינו כ-36.5 מטרים אשר עתיד להכיל כ-7 נתיבי תנועת כלי רכב. שלב א' – תכנון מוקדם • איסוף נתונים ואילוצים מגורמי תכן שונים, כגון תוכניות הכבישים, נתונים טופוגרפיים, גיאולוגיים, גיאוטכניים, דו"ח הקרקע וכן דרישות כלליות ועיבודם. עיבוד הנתונים – גיאומטריית הגשר, טכנולוגיית ההקמה, איתור בעיות אפשריות וניתוחן וכן מציאת פתרון עבורן. • בחינת חלופות לתכנון ראשוני ובחירת חלופות עיקריות – גשר מקורות טרומיות, גשר מסגמנטים טרומיים הנבנה בשיטת הזיז המאוזן וגשר תלוי העשוי פלדה. • תכנון החלופות – תיאור החלופה, קביעת הסכמות הסטטיות בהתאם לשלבי הביצוע, קביעת ההתאמה לשטח, שיטת הביצוע, בחינת כדאיות כלכלית ובחינת פרמטרים נוספים המייחדים כל אחת מהחלופות. לכל חלופה הופקו תוכניות הכוללות תנוחה, חזית וחתך רוחבי. • השוואת חלופות בהתאם לקריטריונים הבאים – שיקולי עלות, שיטת הביצוע, פשטות ומשך הביצוע, אחזקה ויעילות הנדסית. • בחירת החלופה תוך פירוט שיקולים ונימוקים לבחירה. שלב ב' – תכנון מפורט • התכנון יכלול קביעת מידות סופיות לגשר ולרכיביו השונים, ניתוח הסכמה הסטטית ורגישותה להטרחות השונות. • בניית מודל בתוכנת אלמנטים סופיים תוך שימוש בפונקציות הרלוונטיות לתכן גשרים -Strap. • בדיקת הגשר לעומסים סטטים ודינאמיים לרבות חישובי עמידות המבנה לכוחות אופקיים הנובעים מעומסי רעידות אדמה ורוח. • קביעת כוח הדריכה באלמנטים הטרומיים ומנת הזיון הדרושה. • הפקת דו"ח חישובים סטטים וכן תוכניות לביצוע הכוללות גיאומטריה, דריכה וזיון.
תקציר באנגלית
The project is the design of a vehicular traffic bridge that belongs to the Kiryat Gat South Interchange which will be built over Highway No. 40 as part of the Israel Routes project. Route 40 is the second longest road in Israel starting at the junction with Route 90 at the Ketura junction and ending at the Kfar Saba East junction and connecting different settlements along the length of the country. As part of this project, a new interchange is planned in the southern part of the city of Kiryat Gat at the junction between road 40, which is a major traffic axis, and road 3444. The purpose of the interchange is to improve accessibility and reduce traffic congestion at the southern entrance to the city and the developing industrial area, especially during peak hours. The total length of the bridge according to the alternative of the planning office is about 146 meters divided into 4 developers of different lengths. The two end spans of the bridge are 33 meters long, while the two inner bridge spans are 40 meters long. The total width of the bridge is about 36.5 meters which will contain about 7 vehicle traffic lanes. Step 1 - early planning • Collecting data and constraints from various planning factors, such as the road plans, topographical, geological, geotechnical data, the land report as well as general requirements and their processing. Data processing - the geometry of the bridge, the construction technology, identifying possible problems and analyzing them as well as finding a solution for them. • Examination of alternatives for initial design and selection of main alternatives - a prefab beams bridge, a bridge of prefab segments built using the balanced cantaliver method and a suspension bridge made of steel. • Planning the alternatives - describing the alternative, determining the static agreements according to the execution stages, determining the suitability for the area, the method of execution, examining economic feasibility and examining other parameters that distinguish each of the alternatives. Plans were produced for each alternative, including a pose, a front and a cross-section. • Comparison of alternatives according to the following criteria - cost considerations, execution method, simplicity and duration of execution, maintenance and engineering efficiency. • Choosing the alternative detailing considerations and reasons for the choice. Step 2 – Deatailed Planning • The planning will include determining the final dimensions of the bridge and its various components, analyzing the static agreement and its sensitivity to the various stresses. • Building a model in finite element software using the relevant functions for bridge design -Strap. • Testing the bridge for static and dynamic loads, including calculations of the structure's resistance to horizontal forces resulting from earthquake and wind loads. • Determining the treading force in the prefabricated elements and the required amount of reinforcment. • Production of a static calculation report as well as implementation plans that include geometry, post tensioning and reinforcment.