נושא הפרוייקט
מספר פרוייקט
מחלקה
שמות סטודנטים
אימייל
שמות מנחים
תכן מבנה מגורים בן 13 קומות, קריית מלאכי
Design a 13-story residential building, Kiryat Malachi
תקציר בעיברית
מהות הפרויקט היא תכנון קונסטרוקטיבי עבור מבנה מגורים בעל 13 קומות בקרית מלאכי. העיר קרית מלאכי הממוקמת בדרום מישור חוף לא נמצאת בסיכון גבוה מבחינה סיסמית. התכניות האדריכליות מורכבות מהחלקים הבאים: קומת קרקע וקומת ביניים, קומות טיפוסיות (1-4, 5-11), קומות פנטהאוז (12-13) וקומת גג טכני. במרכז המבנה קיים גרעין המשמש כחלק ממערכת ההקשחה של המבנה, הכולל שני חדרי מדרגות ופיר מעלית. כמו כן קיימים 4 ממ"דים עד קומה 11 ו2 ממ"דים בקומות 12 ו-13. בחלק הראשון של הפרויקט מוצג ניתוח קריטריונים לבחירת חלופה תכנונית והשוואת חלופות. החלופות שהוצעו הן תקרה מקשית, תקרה ללא קורות ותקרת צלעות עבור קומה טיפוסית ועבור קומת הגג. חלופת תקרת ערוגות היא לא סטנדרטית, משך הקמתה הוא הארוך ביותר ותשומות העבודה גבוהות גם הן ולכן חלופה זו נפסלה. חלופת תקרה מקשית ותקרה ללא קורות דומות זו לזו מבחינה ביצועית (שימוש ברשתות זיון, ביצוע פשוט ולא מורכב שלא דורש כוח עבודה מיומן) וגם מבחינה תפקודית (עמידות באש, בידוד אקוסטי, תרמי ותחזוקה). לחלופת תקרה ללא קורות יתרון בזמן ובמורכבות הביצוע (בגלל שאין קורות), אך משקלה ועלויותיה גבוהים משמעותית משל חלופת תקרה מקשית. לחסכון במשקל חשיבות רבה בכושר קבלת הכוחות האופקיים של המבנה, בתכן הביסוס הדרוש וכן בצמצום משמעותי בכמות השימוש בבטון ובפלדה- אשר תהליך ייצורם טומן פגיעה סביבתית כבירה. לבסוף, החלופה התכנונית שנבחרה היא תקרה מקשית. בחלק השני של הפרויקט מוצג תכן מפורט לתקרה טיפוסית (תכן למצב גבולי של שירות, תכן למצב גבולי של הרס, בחירה וסידור של רשתות וברזלים בתקרה), תכן מפורט של קורה בתקרה טיפוסית, של עמוד ושל קיר הקשחה. עוד מוצג בחלק השני של הפרויקט תכן מלא של עמידות המבנה ברעידות אדמה לפי ת"י 413 שכולל בניית מודל אלמנטים סופיים באמצעות תוכנת STRAP ותכן לעומסי רוח.
תקציר באנגלית
The essence of the project is a constructive design for a 13-story residential building in Kiryat Malachi. Kiryat Malachi located in the southern Coastal Plain is not at high risk from a seismic perspective. The architectural plans of the project consist of the following components: ground floor and mezzanine floor, typical floors (1-4, 5-11), penthouse floors (12-13), and a technical roof floor. In the center of the building, there is a core that serves as part of the building's reinforcement system, including two stairwells and a passenger elevator. Additionally, there are 4 elevators up to the 11th floor and 2 elevators on floors 12 and 13. The first part of the project presents an analysis of criteria for selecting a design alternative and comparing options. The proposed alternatives are a concrete ceiling, a ceiling without beams, and a ribbed ceiling for a typical floor and the roof floor. The option of a ribbed ceiling is non-standard, has the longest construction duration, and involves high labor costs, so it was rejected. The performance and functional aspects of a concrete ceiling and a ceiling without beams are similar (use of networks, simple and uncomplicated execution without requiring skilled labor) and also meet requirements for fire resistance, acoustic and thermal insulation, and maintenance. The advantage of a ceiling without beams is the time and complexity of execution (due to the absence of beams), but its weight and costs are significantly higher compared to a concrete ceiling. Saving weight is of great importance in the structural horizontal capacity of the building, the required foundation design, and also in significantly reducing the use of concrete and steel, which have significant environmental impacts. Ultimately, the chosen design alternative is a concrete ceiling. The second part of the project presents detailed design for a typical ceiling (design for serviceability limit state, design for ultimate limit state, selection and arrangement of networks and reinforcements in the ceiling), detailed design for a beam in a typical ceiling, a column, and a reinforcement wall. The second part also includes a complete design for the building's seismic resistance according to Israeli Standard 413, which includes the construction of a finite element model using STRAP software, as well as a design for wind loads.