נושא הפרוייקט
מספר פרוייקט
מחלקה
שמות סטודנטים
אימייל
שמות מנחים
מבנה מגורים בן 18 קומות בעיר אשקלון
An 18-story residential building in the city of Ashkelon
תקציר בעיברית
הפרויקט בן 17 קומות וקומה חניון אחת הממקום בעיר אשקלון. לפרויקט נבדק 3 חלופות לקומה טיפוסית ולקומת חניון. החלופות הם : תקרה מקשית ללא קורות, תקרה מקשית עם קורות, תקרה ערוגות ללא קורות. בתקרה טיפוסית נבחר החלופה תקרה מקשית ללא קורות וגם בחניון אותה חלופה עם תוספת של ערוגות בעמודים מבעיות חדירה. הסיבה העיקרית שהחלופה נבחרה היא בעקבות זה שזה שהאדריכל לא רצה שהיה קורות בחלל המבנה מבחינה עיצובית, וגם מבחינה ביצועית זה יותר טוב למערכות מיזוג אוויר גדולות VRF שעובורות בתוך הבניין. בנוסף החלופה הזאת יותר קלה ביצועית וקל למצוא עובדים שיכולים לבצע אותה. המבנה לרעידות אדמה עבור מבנים גבוהים בעזרת אנליזה מודלית ואנליזה סטטית שקילה. בנוסף המבנה שורטט באוטוקאד ועבר לתוכנות אלמנטים סופיים וכך נבחרו עוביי התקרות , קורות ועמודים. העומסים במבנה עברו לקומת הקרקע מהגג והמשיכו לחניון עד לביסוס . לאחר מכאן תוכנן הביסוס תוך כדי התחשבות בדוח קרקע , נתוני מדידה מהמודד ובמידת הצורך הנחיות הידרולוג. נציין שבתכנון המבנה תוכנן ורטיקלית הן מבחינה אדריכלית והן מבחינה קונסטרוקטיבית ככל האפשר על מנת לאפשר לכל המערכות והקונסטרוקציה להיות בצורה יעילה שלא תיצור בעיות תכנון ובזבוז כסף\ גובה מהבניין שיגרום להוריד קומות. כל התכנון לפרויקט נעשה לפי התקנים לבניה שמאושרים במדינת ישראל, והתקנים שאני השתמשתי בהם היו: ת"י 109 - משקל של חומרי בניין ושל חלקי מבנה ,ת"י 412 - עומסים אופייניים בבניינים: עומסים קבועים ועומסים שימושיים, ת"י 413 - עומסים אופייניים בבניינים: רעידת אדמה, ת"י 414 - עומדים אופייניים בבניינים: עומס רוח, ת"י 466 - חלק 1 :חוקת הבטון: עקרונות, ת"י 466 - חלק 2 :חוקת הבטון: אלמנטים ומערכות, ת"י 940 - ביסוס בניינים.
תקציר באנגלית
The project has 17 floors and one parking floor, located in the city of Ashkelon. For the project, 3 alternatives were tested for a typical floor and a parking floor. The alternatives are: straw ceiling without beams, straw ceiling with beams, slatted ceiling without beams. In a typical ceiling, the alternative was chosen a straw ceiling without beams and also in the parking lot the same alternative with the addition of beds in the columns for penetration problems. The main reason that the alternative was chosen is due to the fact that the architect did not want there to be beams in the building space from a design point of view, and also from a performance point of view it is better for large VRF air conditioning systems that go inside the building. In addition, this alternative is easier to perform and it is easy to find employees who can perform it. The structure for earthquakes for tall buildings with the help of model analysis and weighted static analysis. In addition, the structure was drawn in AutoCAD and transferred to finite element software, and thus the thicknesses of the ceilings, beams and columns were chosen. The loads in the building moved to the ground floor from the roof and continued to the parking lot until the foundation. After this, the foundation was designed while taking into account the soil report, measurement data from the surveyor and, if necessary, the instructions of a hydrologist. We note that in the planning the building was planned vertically both architecturally and constructively as much as possible in order to allow all the systems and the construction to be in an efficient way that would not create planning problems and waste of money/height from the building that would cause floors to be lowered. All the planning for the project was done according to construction standards that are approved in the State of Israel, and the standards I used were: TI 109 - Weight of building materials and building parts, TI 412 - Typical loads in buildings: permanent loads and useful loads, TI 413 - Typical loads in buildings: earthquake, TI 414 - Typical standing in buildings: wind load , TI 466 - Part 1: The Concrete Constitution: Principles, TI 466 - Part 2: The Concrete Constitution: Elements and Systems, TI 940 - Foundation of Buildings.