נושא הפרוייקט
מספר פרוייקט
מחלקה
שמות סטודנטים
אימייל
שמות מנחים
התנהלות בסביבה מרובת רובוטים חברתיים ״העברת״ אחריות בין רובוטים
How humans percieve handoff of service among social robots
תקציר בעיברית
בשנים האחרונות, עם התפתחות הטכנולוגיה בתחום הרובוטיקה, יותר ויותר רובוטים הופכים לחלק אינטגרלי משגרת האדם, ועל כן סביר שהאדם יימצא עצמו באינטרקציה עם יותר מרובוט אחד. עד כה בוצעו מחקרים רבים בתחום אינטרקצית-אדם רובוט והתנהלות האדם בסביבה "חד-רובוטית". במחקר זה נעמיק בהתנהלות האדם בסביבה "רב-רובוטית", ונבחן את האינטרקציה בין אדם לצוות רובוטים כחלק מקבלת שירות, תוך בחינת השפעת תפיסת הרובוט כ"סמכותי" או כ"שירותי" על טיב האינטרקציה. בפרויקט השתמשנו בשני רובוטים מסוג temi של חברת One robotics. הפרויקט בוצע בשני שלבים. בשלב הראשון בוצע חקר מקדים שמטרתו הייתה ליצור מובחנות ויזאולית והתנהגותית בין רובוט שנתפס כ"סמכותי" לבין רובוט שנתפס כ"שירותי". על בסיס סקר הספרות בנינו שאלון הבוחן מדדים שונים בנראות (צבע הלבוש והרובוט, צורת הלבוש, וצורת הרובוט) ובהתנהגות (הבעות פנים, תנועות גוף, אופן הדיבור- מרחיב או תכליתי). ניתוח כמותי וסטטיסטי של תוצאות החקר המקדים הוביל לבחירת המאפיינים, ההתנהגויות והאלמנטים הויזואלים המעידים באופן מובהק לתפיסת רובוט כ"סמכותי" או "שירותי". אלו, היוו הבסיס לשלב השני–ניסוי מעשי בספריית האוניברסיטה. בניסוי המעשי, בו השתתפו 20 נבדקים, נבחנה האינטרקציה בין האדם לצוות הרובוטים בעת קבלת שירות בהשאלת ספר בספרייה. כל ניסוי הורכב מתהליך שירות בו היו שותפים שני רובוטי temi. הראשון הוצב בכניסה לספריה עם מראה והתנהגות קבועים, קיבל את פני המשתתפים והציע להם סיוע באיתור והשאלת ספר לבחירתם. לאחר מכן, הפנה רובוט הכניסה את המשתתפים אל הקומה הרביעית, שם המתין רובוט temi נוסף, בעל מראה והתנהגות משתנים (נבחנו ארבעה צירופים של נראות והתנהגות שרותי/שירותי , שירותי/סמכותי, סמכותי/סמכותי וסמכותי/שירותי). הרובוט הציג את המידע הידוע לו (שם הספר אותו המשתתף מעונין למצוא), והוביל את המשתתף אל מיקום הספר שנבחר על ידו. התובנה המרכזית מהניסוי שבוצע היא שניתן ומומלץ להשתמש בצוות רובוטים לטובת מתן שירות בספריה. משתתפי הניסוי הביעו נכונות גבוהה ורצון להשתמש בצוות הרובוטים. הרוב המוחלט של המשתתפים הצליח למצוא את הספר בסיוע הרובוטים והעיד כי חווית השירות הייתה נעימה. כמו כן, בניגוד לחששותינו, שיתוף הפעולה והעברת המידע בין צוות הרובוטים לא נתפס כמאיים בעיניי המשתתפים, אלא כאלמנט אשר מייעל את המשימה. בכל הנוגע למובחנות בין רובוט הנתפס כשירותי לרובוט הנתפס כסמכותי, תוצאות הניסוי מראות כי ניתן להצביע על התנהגות סמכותית ונראות שירותית כקומבינציה מיטבית להצלחת המשימה. אחוזי ההצלחה במשימה ומידת האמון שחשו המשתתפים עלו כאשר התנהגות הרובוט הייתה סמכותית, וכן האינטרקציה עם הרובוט עלתה כאשר סווג לו מראה שירותי. המסקנות העולות בנוגע להתנהלות אדם בסביבה רב רובוטית בצירוף המסקנות בנוגע למובחנות ויזואלית והתנהגותית בין רובוט סמכותי לשירותי, מהוות קרקע פורייה להמשך מחקר מעשי בנושא. אנו ממליצים לבחון את השפעת שימוש במידע אישי בעת משימת השאלת הספר על טיב האינטרקציה ועל תפיסת האדם את הקשר בין הרובוטים. הבנת תפקידה של התאמה אישית באינטראקציה בין אדם לרובוטים חיונית לתכנון מערכות רובוט אדפטיביות שיכולות לענות טוב יותר על צרכים. עם זאת, יהיה צורך להתייחס בקפידה לשיקולים אתיים כדי להבטיח שהשימוש במידע אישי נעשה בצורה אחראית.
תקציר באנגלית