נושא הפרוייקט
מספר פרוייקט
מחלקה
שמות סטודנטים
אימייל
שמות מנחים
השפעת חגורת בטיחות אקטיבית על מהירות הנסיעה
The effect of an active seat belt on driving speed
תקציר בעיברית
מספר הרכבים בכבישים עולה בכל יום שעובר ויחד איתו עולה כמות הנהגים החדשים אשר נוסעים בדרכים. בהתאם, גם הסיכויים לתאונות דרכים הולכים וגדלים. תאונות דרכים יכולות להיות קשות ויכולות להיות קלות, ובשני המקרים התאונות עלולות להוביל להפסדים כספיים גדולים, לפציעות ולירידה בתוחלת החיים של האנשים שעוברים אותן. אנו בחרנו להתמקד בבעיית המהירות בכבישים. למרות שמהירות הנסיעה היא אינה גורם ישיר ברוב התאונות, יש לה תפקיד שאין להתעלם ממנו בבעיית הבטיחות בכבישים והיא משמשת כגורם עקיף לתאונות קטלניות. השפעת ההתנגשות של רכב בעצמים תהיה יותר ויותר קטלנית ככל שמהירות הרכב עולה. מטרתנו בפרויקט היא לבדוק מערכת שעשויה לעזור בבעיית המהירות בדרכים באמצעות התרעה לנהג באמצעי תחושתי. במסגרת המחקר ביצענו ניסוי שבו הופעלו התרעות שונות ברכב כאשר הנהג חצה את המהירות המותרת שהוגדרה באותו מקטע. מערכת אחת שהופעלה היא מערכת חזותית ושמיעתית, ומערכת אחרת היא מערכת שמיעתית ותחושתית שהופעלה באמצעות חגורת בטיחות אקטיבית שמבצעת משיכות לנהג. בדקנו את השפעתן של המערכות השונות על התנהגותו של הנהג. הניסוי היה ניסוי בין- נבדקי בסימולטור הנהיגה. 32 נהגים הוקצו אקראית לשתי קבוצות נהיגה כאשר בכל קבוצה ישנם 8 נהגים ו-8 נהגות: קבוצה אחת שבה ההתרעה ברכב היא שילוב של התרעה שמיעתית וחזותית וקבוצה שניה בה ההתרעה היא שילוב בין מערכת התרעה שמיעתית ותחושתית. במידה והנהג עלה מעל למהירות המותרת המוגדרת בקטע הדרך בו נסע, ההתרעה הופעלה פעם אחת וכך, כל 10 שניות הופעלה שוב עד שהנהג הוריד את מהירות הרכב למהירות המותרת. הנהגים נסעו במסלול בן 25 דקות שכלל קטעי דרך מסוגים שונים, בעלי סף מהירות מקסימלית מותרת שונה. הנתונים שנאספו נותחו סטטיסטית באמצעות מודלים בשפת Python ובאמצעות תוכנת RStudio. המודלים שימשו להשוואה בין קבוצות הנהגים בניסוי. בתוצאות הניסוי נמצא כי לנהגים שנהגו עם מערכת ההתרעה המשלבת התרעה תחושתית היה זמן תגובה מהיר יותר להתרעה מאשר לנהגים עם המערכת ללא התרעה תחושתית. בנוסף, הם אף נמנעו יותר מלעלות מעל המהירות המותרת. מן התוצאות עולה כי סוג מערכת הבטיחות אכן משפיע על מהירות הנהג ועל המוטיבציה שלו לנהוג במהירות המותרת. בעתיד, נמליץ לבחון את השפעת מערכת החגורה האקטיבית בלבד, ללא שילוב עם מערכות אחרות ונמליץ לבחון את השפעתה על גורמים אחרים בנסיעה בנוסף למהירות הרכב, כמו לדוגמה עבור התקרבות לעצמים, זיהוי סכנה או סטייה מנתיב.
תקציר באנגלית