נושא הפרוייקט
מספר פרוייקט
מחלקה
שמות סטודנטים
אימייל
שמות מנחים
בחינת השפעת הסביבה העירונית על התנהגות חצייה
Examining the Effect of Urban Environment on the Crossing Behavior of Pedestrians
תקציר בעיברית
תאונות דרכים הינן אחד מהגורמים העיקריים לפציעתם ומותם של בני אדם ברחבי העולם. היקף הנפגעים מגביר את המוטיבציה של גורמים שונים בארץ ובעולם להילחם בתופעה זו ולהבין את דפוסי החצייה של הולכי הרגל ברחובות בעלי מאפיינים שונים. מטרת הפרויקט היא לבחון את השפעת העיצוב והמתאר העירוני על התנהגות הולכי הרגל בעת חציית הכביש. פרויקט זה הינו פרויקט המשך בו, במהלך ניסוי, הוצגו לנבדקים במעבדת המחקר להתנהגות הולכי רגל 9 סרטוני חצייה שונים מרחובות ישראליים טיפוסיים ממגוון ערים (באר שבע, תל אביב ופתח תקווה). לכל רחוב ניתן ציון ה- Walkability שלו, אשר מציין את המידה בה רחוב מסוים מזמין יותר וההליכה בו מהנה ובטוחה יותר מאחר. הנבדקים התבקשו ללחוץ על כפתור ההחלטה, המדמה את רגע החצייה הבטוחה עבורם. ממצאי הפרויקט הראו כי אין בהכרח קשר בין מדד הWalkability לבין החלטות החצייה. בפרויקט שלנו, החלטנו להמשיך לחקור את הנתונים שנאספו בפרויקט הקודם ולנתחו מחדש. על סמך סקר ספרות מקיף הגדרנו מדד Walkability חדש, המשלב בין מאפייני הסביבה העירונית למאפייני החצייה, באמצעות המשתנים הסביבתיים הבאים: צפיפות, גיוון, מרחק למעבר, נגישות ליעד, חלקות המדרכה, חוצץ מדרכה כביש, רוחב מדרכה, ניקיון ותחזוקה, אזורי מנוחה, חניה לרכב בכביש וקירוי. כל משתנה פירקנו למספר מאפיינים אשר אותם מדדנו ברחובות שצולמו בפרויקט הקודם. על מנת להגדיר את מידת ההשפעה של כל מאפיין בנינו שאלון אותו שלחנו לכ-50 עובדים מחברת "בר אוריין אדריכלים" העוסקת בתכנון העיצוב העירוני, והם התבקשו לדרג עבור כל מאפיין את מידת השפעתו על התנהגות הולכי הרגל בקרבת מקום החצייה. חשיבות וערך המאפיין בשטח הגדירו את מדד ה- Walkabilityהחדש. התמקדנו בשני משתנים מוסברים אשר נמדדו בפרויקט הקודם ולא נותחו בעבר: מספר פספוסי הזדמנויות חצייה ומרווח ביטחון (מרווח הזמן שבין סיום חציית הכביש של הנבדק עד רגע מעבר הרכב הבא בנתיב). בחנו כיצד המשתנים המסבירים משפיעים על כל אחד ממשתנים אלו בנפרד. את התוצאות הזנו למודל רגרסיה לוגיסטית, והשוונו בין המודלים בעזרת מדד AIC ומובהקות המשתנים המוסברים. המודל שהורכב ממדד Walkability בינארי כפי שאנו הגדרנו ומדד Walkability כפי שהוגדר בפרויקט הקודם מסביר בצורה הטובה ביותר את מספר פספוסי הזדמנויות חצייה. לסיכום, הצלחנו לעמוד באחת המטרות של הפרויקט שהייתה לאפיין את רמת ה-walkability בצורה אשר תתאים יותר לסביבה העירונית בישראל. כמו כן, בנינו מדד אשר מתייחס גם למאפייני הכביש ולא רק למראה החיצוני של הרחוב. בנוסף, הצלחנו למצוא השפעה מובהקת של המשתנים המסבירים על מספר פספוסי הזדמנויות החצייה, מדד אשר קשור להסחות הדעת שיש בסביבה.
תקציר באנגלית
Examining the Effect of Urban Environment on the Crossing Behavior of Pedestrians