נושא הפרוייקט
מספר פרוייקט
מחלקה
שמות סטודנטים
אימייל
שמות מנחים
נכונות לחבוש קסדה בעת רכיבה בקורקינט חשמלי
The effect of an active seat belt on driving speed
תקציר בעיברית
קורקינטים חשמליים נכנסו לחיינו במהירות והפכו לפופולאריים במיוחד בשנים האחרונות. קורקינטים אלה מספקים פתרון מהיר ונוח כאמצעי תחבורה לנסיעה בערים שונות בעולם. יחד עם מספר הרוכבים אשר הולך ועולה, גדל גם מספר חברות הקורקינטים השיתופיים אשר מאפשרים את השכרת הקורקינט לפי דקות נסיעה. אמנם קורקינטים אלה מציעים חלופה זולה, קלה וידידותית לסביבה, אך עם זאת חלה עלייה משמעותית במספר תאונות הדרכים בעת רכיבה על קורקינט חשמלי בישראל ובעולם. מרבית הפציעות הקשות בתאונות אלה נגרמו מרשלנות של הרוכב ובראשן אי חבישת קסדה. אנו בדקנו כיצד באה לידי ביטוי תיאוריית ה -Nudge המציעה את הרעיון ששינויים קטנים בסביבה עשויים להשפיע על התנהגות האדם בצורה חיובית מבלי להגביל את חופש הבחירה. בפרויקט שלנו, השתמשנו ב'דחיפה' על מנת לקדם שימוש בטוח בקורקינטים חשמליים, על ידי תזכורת לרוכבים לחבוש קסדות באמצעות מדבקה אשר הודבקה על גבי הקסדה. ביצענו ניסוי תצפיתי על רוכבי קורקינט ברחבי העיר תל אביב, בשיתוף פעולה עם חברת Lime, במטרה לבחון האם פתרון מסוג הדבקת מדבקות אזהרה המתריעות על הקנס עקב אי חבישת קסדה, יגדילו את שיעור חובשי הקסדה. בניסוי התמקמנו בארבעה מיקומים מרכזיים בתל אביב אשר נבחרו בצורה אקראית, התמקמנו בנקודות תצפית בטוחות אשר נמצאות במרחק סביר מרוכבי הקורקינט, ללא משיכת תשומת לב הרוכבים. ביצענו שני שלבי תצפיות – לפני הדבקת מדבקות האזהרה ואחרי הדבקת מדבקות האזהרה על מנת לבחון את השפעתן על רוכבי הקורקינט. בנוסף, תשאלנו רוכבים אשר נצפו רוכבים על קורקינט על הרגלי הרכיבה שלהם והמוטיבציה לחבישת קסדה. בשלב הראשון ביצענו 495 תצפיות על רוכבים ו-50 שאלונים אישיים, ובשלב השני ביצענו 501 תצפיות על רוכבים ו-48 שאלונים אישיים. הכנסנו את התצפיות ותשובות השאלונים לקובץ אקסל בו ביצענו חישובים של סטטיסטיקה תיאורית. לאחר מניפולציות שונות על הנתונים ובחירת המשתנים העיקריים אותם בחרנו לבחון, ביצענו ניתוחים סטטיסטיים בעזרת תוכנת R. בחנו מספר מודלים עיקריים שונים בעזרת מודל רגרסיה לוגיסטית תחת משפחת Generalized Linear Mixed Models מאחר ובמודלים קיימים משתנים קטגוריאליים קבועים ומשתנה אקראי אחד (מיקומי התצפיות). כל מודל בחנו ברמת מובהקות של 5%. לאחר ביצוע ניתוחים סטטיסטיים ראינו כי שאלת מחקר הראשית אודות יכולותיה של מדבקת האזהרה להגדיל את שיעור החבישה אמנם הופרכה ואינה מובהקת, אך רמת המובהקות הייתה מאוד קרובה ל0.05. עם זאת, ראינו כי הימצאות קסדה בהתקן מגדילה באופן מובהק את הסיכוי לחבוש קסדה, כפי שבדקו בפרויקט הקודם. לכן נמליץ להגדיל את המדגם ואת היקף הדבקת המדבקות על מנת להגיע לתוצאה מדויקת יותר. בנוסף, ראינו כי הדבקת המדבקות השפיעה על נשים יותר מאשר על גברים מאחר וזיהינו עלייה גבוהה יותר בשיעור החבישה בקרב נשים לאחר הדבקת המדבקות. יתר על כן, ראינו גם כי נושא החשיפה לערכו המדויק של הקנס הוא מאוד משמעותי ומובהק עבור שיעור חובשי הקסדות, ולכן נמליץ להפיץ בעוד דרכים, את ערכו המדויק של הקנס מאחר וזה מביא לשיעור חבישת קסדה גדול יותר. לסיכום, ראינו כי הנגשת הקסדות על גבי הקורקינטים אכן מגדילה את שיעור חבישת הקסדה, וכי להדבקת המדבקות קיימת השפעה כלשהי על הרוכבים מאחר וכן ראינו עלייה קטנה בשיעור חבישת הקסדה. מאחר והשערות רבות מבין השערותינו לא אוששו, אנו ממליצות לבצע מחקר המשך הכולל כמות תצפיות ושאלונים גדולה יותר, זאת על מנת לחזק את איתור הסיבות לאי חבישת קסדה ולאפיין טוב יותר את פרופיל הרוכבים.
תקציר באנגלית