נושא הפרוייקט
מספר פרוייקט
מחלקה
שמות סטודנטים
אימייל
שמות מנחים
ידע ועמדות של סקר משתמשים של רוכבי קורקינטים בישראל
User survey knowledge and attitudes of scooter riders in Israel
תקציר בעיברית
בשנים האחרונות, נמצא גידול משמעותי בשימוש של כלי רכב זעירים, בעיקר קורקינטים חשמליים. השימוש המורחב בכלי רכב זעירים מביא עימו מספר יתרונות, כמו הפחתת עומסי התנועה, ירידה ברמות הזיהום האווירי, חיסכון בצריכת הדלקים ויכולת לחסוך בזמן נסיעה. כמו כן, השימוש בכלי תחבורה זעירים תומך בקידום חברתי ומקל על הניידות בשטחים עירוניים, כיוון שמדובר בכלי תחבורה זול ונגיש. עם זאת, הגידול המרשים בשימוש כאמור, הביא גם להתרחבות הסיכונים הקשורים לאופן השימוש בקורקינטים חשמליים. כתוצאה מכך, נדרשה חקיקה מתאימה על מנת לשמור על הסדר הציבורי ולהבטיח את בטיחות הרוכבים, כמו גם את הביטחון של אנשים אחרים הנמצאים בקרבת הרוכבים בזמן הנסיעה. המטרה העיקרית של החקיקה היא להפחית את מספר התאונות ואת חומרתן. עקב החמרת הקנסות עבור העבירות השונות הקבועות בחוק לפני כשנה, ביקשנו לבדוק האם יש קשר בין מאפיינים דמוגרפיים שונים כמו גיל, מגדר וקורקינט אישי/שיתופי לבין הידע של האנשים בנושא החוקים הקיימים, ולבדוק האם התנהגותם של הרוכבים תואמת את ההתנהגות הרצויה בעקבות הקידום של מערך ההסברה של הרשות לבטיחות בדרכים (רלב"ד) שנערך במסגרת קמפיין שיווקי גדול שמטרתו הסברת החוק והאמצעים הנדרשים לתפעולו. על מנת לחקור את השאלה הנ"ל, בחרנו להשתמש בשיטת הסקרים בכדי לאסוף את הנתונים הנדרשים. שיטה זו מאפשרת לנו לקבל מידע מהציבור בצורה מהירה, מדויקת ונוחה אם כי סובייקטיבית. היתרונות של הסקרים כוללים את היכולת להתמקד בנושאים ספציפיים, לקבל מידע אמין וספציפי על התנהגות הנשאלים, ולקבל משוב מהיר וחופשי מצד הנשאלים. בנוסף, הסקרים מאפשרים קלות בכתיבת שאלונים ותכנון מדויק של השאלות. כל אלו מבטיחים עבודה יעילה ומהירה עם הציבור בעלות נמוכה. השערותינו במחקר זה מתבססות על ממצאים קודמים בתחום. בנוגע לגיל, השערותינו היו שככל שהרוכב מבוגר יותר, ייתכן ויהיה יותר מודע לחוקים ולקנסות הקשורים להם, ולכן ינהג יותר ע״פ החוקים. מאפיין המגדר עשוי להשפיע על התנהגות הנהגים, כאשר נשים עשויות להיות זהירות יותר ומקפידות על יישומם של החוקים וגם לתפוס את גובה הקנסות כגבוה יותר מגברים. בנוסף, משתמשים עם קורקינט אישי עשויים להיות מודעים יותר לחוקים ולנהוג בצורה בטוחה יותר ממי שמשתמש בקורקינטים שיתופיים. השערה נוספת הייתה שמשתמשים שמכירים את החוקים יתנהגו בצורה זהירה יותר, מכיוון שהם מכירים את החוקים ומודעים אליהם. לאיסוף הנתונים לשאלת המחקר, השתמשנו בשאלון שנכתב באמצעות כלי Google Forms והופץ בקבוצות יעד בפלטפורמות החברתיות WhatsApp, Facebook ו-Telegram. לאחר שהגענו למספר משיבים מספק (כ-570) , ריכזנו אותם בגיליון אלקטרוני בתוכנת Excel וניתחנו בעזרת תוכנת ה-R, באמצעות היסטוגרמות, גרפי פיזור, קורלציות ומבחנים לבדיקת אי תלות. בחרנו במספר מודלים של רגרסיה לוגיסטית פשוטה. המודלים כללו משתנים קבועים כמו גיל, מגדר, סוג הקורקינט (אישי/שיתופי), קנסות נתפסים וידע על החוק. עבור כל מודל, בדקנו ברמת מובהקות של 5% את המשתנה המוסבר המייצג את הסיכוי לבצע את הרגל הרכיבה בהתאם לחוק. לסיכום, מצאנו כי הגורם העיקרי שמשפיע על התנהגות הרוכב הינו גיל הרוכב שנמצא בעל השפעה חיובית גבוהה. כלומר, ככל שהרוכב מבוגר יותר כך ההסתברות לציית לחוקים גדולה יותר. אנחנו ממליצות להמשיך לבחון את השפעת הגילאים הצעירים יותר (מתחת לגיל 16) על התנהגות הרכיבה. עם זאת, מצאנו שידיעת החוק וגובה הקנס עבור העבירה הספציפית מגדילים גם הם את ההסתברות שלו לדווח כי הוא מציית לחוקים, לכן נמליץ להמשיך בהגברת המודעות תוך מתן דגש על הגיל הצעיר. בנוסף, הרוכבים לא תמיד הראו בקיאות בידיעת גובה הקנס הנכון, אך מצאנו שיש הבדל בתפיסות של האנשים לגבי קנס כתלות בשאלה הנשאלת על העבירות, כלומר, המשיבים לא סימנו את בחירתם באופן רנדומלי והפעילו מחשבה מסוימת לפני שענו. נשייך זאת לכך שאנשים מייחסים חשיבות שונה לעברות שונות.
תקציר באנגלית