נושא הפרוייקט
מספר פרוייקט
מחלקה
שמות סטודנטים
אימייל
שמות מנחים
אלגוריתמי התאמה בין שרתים וצרכנים הטרוגניים
Matching algorithms in service systems with heterogenuous servers and customers
תקציר בעיברית
נושא ומטרה: המוטיבציה, בעיית הפיתוח, המצב הקיים אותו נשפר, אופי הפרויקט. כולם שונאים תורים. הדבר נוגע לצרכנים ובעלי עסקים כאחד. ניהול ותפעול מיטבי של התור בבתי עסק מהווה חלק משמעותי מהמודל העסקי ומכיל השפעה עצומה על השירות שמקבל הצרכן. כאשר ניהול התור הוא מיטבי ויעיל זה מקטין את מכשול החוויה השלילית המורגשת לצרכן. כאשר החוויה מנוהלת באופן שגוי זה מוביל לזמני המתנה גבוהים אשר מהר מאוד יכולים לגרום ללחץ, אי נוחות וממש להאפיל על חווית הצרכן, עד כדי נטישת התור. מטרתי היא פיתוח שיטת אופטימיזציה, שדואגת באופן אלגוריתמי לשיבוץ ממקסם תועלת לכל צרכן, על ידי פרמטרים סטטיסטים וחיזויים, אשר מבצעת בקרה על זמני ההמתנה וזמני השירות הכוללים תוך מקסום יעילות ואיכות. כמו כן בניגוד לאי הודאות הצרכנית כיום, להציג לצרכן את ייעודו עוד בזמן הגעתו למערכת. שיטה : אם מדובר בפיתוח מערכת יש לתאר את תהליך הפיתוח, וכד'. תהליך הפיתוח החל בהבנה שישנו חוסר במערכות ניהול התורים הקיימות כיום, אשר מופעלות על ידי המודלים המסורתיים הידועים לניהול תורים. ראשית, חקרתי את נושא תורת התורים בסקירת הספרות לשם הבנת המצב כיום וכלל האמצעים הקיימים לניהול תורים מורכבים, המורכבים משרתים וצרכנים הטרוגניים. לאחר מכן בניתי את האלגוריתם המשבץ צרכן לשרת כבר מרגע הגעתו למערכת על ידי חיזוי עתידי ונתוני עבר, בשילוב של אלגוריתמים וכללים אופטימליים, אשר כל אחד מהם הותאם לשימוש רק בתחום בו הוא אופטימלי בפני עצמו. מטרתי היא לבחון האם ניתן לשפר את המערכות ניהול תורים הקיימות היום בשוק בעזרת הרכבת המערכת מצירוף כללים ואלגוריתמים אופטימליים למזעור העלות הכוללת. תוצרים : ממצאים (אם מדובר בניסוי), מערכות תוכנה, מודל מתמטי, ניתוח סטטיסטי, וכד'. התוצר שהתקבל הוא הבניית האלגוריתם Match אשר הוא אלגוריתם היוריסטי, אשר חוזה את ביצועי המערכת משיבוץ צרכן לשרתים שונים, תוך התחשבות בצרכנים עתידיים. כמו כן קובע בעבור הצרכן את השיבוץ אשר ממקסם את תועלתו, תחת עלות וזמן המתנה כולל מינימאלי. כמו כן על פי סט נתוני הבוחן של הפרויקט (מוקד טלפוני, שירות לקוחות של חברה גדולה ומוכרת) בניתי סימולציה שבה אוכל לבחון את האלגוריתם אל מול המצב הקיים על פיו מתנהל המוקד כיום. התוצר בקצרה, הצרכן משובץ על ידי אלגוריתם השמה לשרת הטוב ביותר עבורו, אשר מהווה את התוספת המינימאלית לעלות התור הכוללת, תחת אילוץ הסף והתחשבות בהגעת צרכנים עתידיים למערכת. בשלב זה יקבל הצרכן הערכת זמן המתנה ואת השרת לו משובץ. בתור לשרת יופעל כלל תיעדוף תוך תורי, אשר מוגדר אופטימלי לשרת יחיד, כאשר התיעדוף נעשה על תור עם שרת יחיד ולכן גם התיעדוף יהיה אופטימלי. סיכום: הישגים עיקריים, מסקנות והשלכות. לסיכום אגיד שהתקבלו תוצרים טובים והאלגוריתם עובד באופן משביע רצון ביחס לכמות הזמן של פרויקט חד שנתי. בחנתי כחלק מהסימולציה את השיפור בזמן ההמתנה הכולל הממוצע, את השיפור בעלות ההמתנה הכוללת הממוצעת ואת הקיבולת העסקית מבחינת כמות הצרכנים המוכנסים למערכת על פי המצב הקיים והנוכחי. כמו כן את דיוק החיזוי של זמן ההמתנה שניתן לצרכן לשם פתרון בעיית אי הוודאות. במהלך המימוש תקלתי ב2 בעיות מחשבה שלא נפתרו ושאלה טכנית אחת בסימולציה. ביחס לפתרון וחרף אלו, הצלחתי להגיע להפחתה בזמן ההמתנה כמו כן בעלות ההמתנה והגדלת הקיבולת ולדיוק יחסי בחיזוי, להמשך ארצה לשפר את האלגוריתם ולדייקו על מנת להביא לתוצאות טובות אף יותר.
תקציר באנגלית